Bogojavljenje – Tri kralja

Poznato je da su oduvijek ljudi pridavali snovima određenu važnost, pa i danas stoji činjenica da su snovi izazovna i zanimljiva stvarnost. Upravo zato jer nisu jednoznačni, moglo se dogoditi da im se pripisuje važnost koje nemaju, ali je isto tako mogao postojati i rizik da ih ljudi ne znaju pročitati na dostatan način. Pogotovo ako ljudi nisu bili u stanju razumjeti što su snovi, kako nastaju i, pogotovo, kako ih tumačiti, padali su u iskušenje iskriviti njihovo značenje. Zato se događalo da im se pripisuje značenje i važnost koju nemaju, a da s druge strane nisu u njima pronalazili pomoć onda kad je to bilo moguće. Jer i snovi imaju svoju draž, moć i ulogu čak u Božjim planovima i njegovoj objavi čovjeku, o čemu nam Božja riječ na više mjesta svjedoči. No na žalost, malo tko zna razumjeti kada nam Bog progovara i u snovima, pa se odnos čovjeka prema snovima sveo na one upitne i štetne, a nerijetko i mračne i grešne razine. Nije rijetkost da im se i danas pripisuje neko magijsko značenje, pa se onda mnogi ljudi obraćaju vračevima, gatarima i drugim osobama sličnog ‘zanimanja’ da im odgonetnu značenje pojedinih snove koje su sanjali. U pozadini takvih potreba je strah od neke sile, manje ili više božanske, ali svakako tajanstvene sile koja nadvisuje čovjeka, te uvjerenje da im je takva ‘sila’ progovorila tajanstvenim putem preko snova koje treba onda ispravno protumačiti da bi se došlo do dobrog ishoda i izbjeglo moguće pritiske i kazne tih skrivenih sila.

U tom kontekstu poimanja snova čitamo u današnjem Evanđelju da su i mudraci bili upućeni u snu da se ne vraćaju Herodu, već otiđoše drugim putem u svoju zemlju. No ovi ljudi su bili mudraci, što će reći i filozofi koji su se bavili znanošću i znanstvenim tumačenjima stvarnosti, pa se doista postavlja pitanje kako to da su tako lako potpadali pod utjecaj snova prema kojima su se ravnali. Za pretpostaviti je da su kao mudri ljudi bili upućeni u filozofsko-znanstveno tumačenje snova, te su mogli znati da snovi nastaju kada smo intenzivno usredotočeni na pojave oko sebe, te se zna dogoditi da sanjamo ono što nas je tijekom dana mučilo ili nam je izazivalo vrlo snaže osjećaje i doživljaje. Međutim, oni kao pametni ljudi koji su htjeli saznati gdje je i tko je Mesija nisu mogli ne razgovarati o tome. Jednako tako nisu mogli ne razmišljati o svemu što su čuli i vidjeli u Jeruzalemu. Bili su puni dojmova nakon susreta s Herodom i pismoznancima, ali sigurno i s mnogim drugim ljudima koje su susreli, te su trebali složiti mozaik o svemu što su čuli i saznali. Nisu mogli ne saznati da je Herod imao izopačen život i mračne planove, te da je u više navrata prolio krv nevinu u strahu za vlastiti položaj. Nisu mogli ne otkriti da je to bio čovjek koji nije poštivao Boga i njegov Zakon, te da mu ništa u životu nije bilo sveto. Nemoguće je da se o tome nije šaputalo u Judeji, te da oni nisu dobili određene informacije o Herodu. A pogotovo što su znali da žive u nemilosrdnom svijetu prestiža i borbe za vlast, gdje su kraljevi ubijali moguće suparnike, čak i vlastitu djecu, pa im je moralo biti čudno da je Herod izjavio da se želi pokloniti djetetu za kojega oni vjeruju da je novi kralj Izraelov.

Upravo zato što nisu bili ni slijepi ni gluhi ni glupi, već su se zanimali za stvarnost oko sebe, mudraci su mnogo toga uočili proturječnoga što se nije uklapalo u priču, što ih je potom mučilo, te su se sigurno pitali što im je činiti glede toga. Naravno, najvažnija stvar im je bila pronaći Dječaka i pokloniti mu se, pa tek onda rješavati i druge dvojbe vezane uz njega. Vjerovali su da će dobiti neki odgovor ili rasvjetljenje u svim tim zamršenim pitanjima i odnosima. I doista, nakon što su susreli u Betlehemskom Dječaku Stvoritelja svijeta i Svjetlo svijeta, bili su obasjani njegovim sjajem. Prema još nije govorio ljudskim jezikom, ipak im je bio vrelo nadahnuća i prosvjetljenja, te su sigurno po njemu dobili odgovor, sukladno onom što Psalmist veli: „Miljenicima svojim i u snu on daje.“ Stoga je za pretpostaviti da su od njega u snovima dobili odgovore na pitanja koja su ih mučila, a navlastito ono pitanje moralne i ‘političke’ korektnosti trebaju li se vratiti i referirati Herodu sve o tom Djetetu, kao što su obećali. Muke koje im je izazivala takva dvojba razriješio je Gospodin poslavši im odgovor u snovima, te su onda mogli rasterećeni mirno se vratiti u svoju zemlju drugim putem. Tako nisu pružili prigode Herodu da im pokvari snove koje su sanjali o novorođenome kralju židovskome još prije nego su ga upoznali. A nakon što su ga upoznali, nastavili su sanjati svoje snove o spasenju koje je taj novorođeni kralj trebao donijeti ne samo židovskom narodu, već i cijelome svijetu, čemu su oni bili prvi svjedoci na otajstven način.

Stoga su oni i nama danas poticaj i primjer kako snivati Božje snove, to jest kako se usredotočiti na otajstvo Boga koje dolazi među nas, ne dopuštajući da nam svijet ukrade iste. U tom duhu nas pozivaju na budnost, da budno pratimo oko sebe znakove i slažemo mozaik događanja, da to isto Božje otajstvo u dušama vjernika ne izlažemo pogiblima današnjih Heroda, to jest današnjega društva. Jer trebamo slijediti Božje snove i ne dopustiti da se njegovo otajstvo zaguši zbog naše nepromišljenosti i brzopletosti. Naprotiv, razboritim razmatranjem Božje riječi i stvarnosti oko sebe omogućit ćemo Gospodinu da razriješi naše dvojbe i da nas obasja svojim svjetlom čak i u snovima, te da dođemo do odgovora što nam je činiti u našim duhovnim i ostalim dvojbama. Ne smijemo dopustiti ovome svijetu koji probitak pretpostavlja Bogu, zemaljske užitke njegovoj slavi, stjecanje moći klanjanju Bogu, da nam ukrade snove i da nam onemogući sanjati Božje odgovore i rješenja za naš život. Zato nam je odbaciti svaku nerazumnu dvosmislicu, bježati od magijskog promatranja snova i njihove znakovitosti, a iskreno i svim srcem prionuti uz Gospodina koji će nam dušu ispuniti sanjanjem boljega života u zajedništvu s njim. Ali njegovi snovi neće biti isprazne tlapnje, već intenzivan doživljaj njegove utjelovljene prisutnosti u duši, prisutnosti koja njegovim miljenicima i u snu daje nezamjenjiva nadahnuća za ispravan i uzvišen život na zemlji koji nam otvara nove putove svjedočenja i dolaska u zemlju vječnog prebivališta na nebesima.

Share: